טקסטים ומאמרים - ניסינו לקרוא הלו 2006

"ניסינו לקרוא הלו" - 2006

תערוכה בבית האמנים ע"ש זריצקי בתל-אביב

(הסדרה הוצגה גם ב"מילים בגובה העיניים" - בית קנר - ראשל"צ - אוצרת אפי גן. ובביאנלה לרשום מס' 3  בבית האמנים בירושלים. אוצרת - דליה מנור)

 

"ניסינו לקרוא הלו" - משפט שנלקח מהספר חמש ילדות יפות. בסיפור מתאבדות חמש אחיות - ילדות מתבגרות. הטקסט מבהיר דברים רבים, ויחד עם זאת אינו מצליח להגיע לאמת - כך גם סדרת הציורים.

הדמויות בציורים והעבודות עצמן, כאילו קפאו לרגע. אותו רגע שהוא מרחב סבוך ולא מפוענח של התת-מודע, מנסה להתנסח ולהתפרש דרך העבודות. ענת מיכאליס-לוי מסמנת לצופה דרך להתבונן. היא מניחה סימנים (עיגולים, כתמי-צבע), במקומות ברורים. עיגולים הופכים לעיניים, לירח-שחור, לפטמות, ללב, לטבור. שם בתוך העיגול מתרחשת הדרמה.

המקום של כתם הצבע, הוא המקום של הדיבור, המקום בו הדמות היתה אמורה לומר משהו.

 

 


 

 

"רשמים 3" - הביאנלה לרישום - ירושלים - 2007

אוצרת - דליה מנור - דברים מתוך הקטלוג:

... לעומת זאת העולם הפרטי, של הבית, של המשפחה וזיכרונות הילדות תופס מקום בולט בעבודותיהם של אמני התערוכה: בני משפחה... זיכרונות ותמונות מעולם הילדים... ובמיוחד עולמן של ילדות ונערות. זה עולם תום ופנטזיה שהוא בה בעת גם עולם של פגיעות ואימה. המשקל הרב יחסית של עולם הילדות ברפרטואר הנושאים של אמנים עכשוויים, עשוי להיות מוסבר על רקע המשקל הגובר שיש לילדות ולנעורים בחברה ובתרבות של ימינו. יש בוודאי גם משמעות לכך שנושאים אלו מעסיקים בעיקר אמניות. אך יותר מכל ניתן לראות בחיבה הרבה לעולם הילדות באמנות העכשווית, הקבלה לנופים הרומנטיים, כסוג של נוסטלגיה וכמיהה לעולם טהור ותמים של העבר. אחרי הכל המצאת הילדות קשורה בתנועה הרומנטית ובפיתוחם של רעיונות על הטבע בכלל ועל טבע האדם בפרט: עולם הילדות כהוויה 'טבעית', כטבע בתולי ו'לא מקולקל' המאוים כל העת וזקוק להגנה. ברישום העכשווי נוכח עולם הילדות גם באמצעות אותן טכניקות מגן הילדים ומבית הספר של עטים כדוריים וטושים צבעוניים, ויותר מכך באמצעות השפעות מעולם האיור והקומיקס... שבו משולבים האימה וההומור.

 


icon-up-images