טקסטים ומאמרים - זולו - ציידים ופנטזיות אחרות 2009

  

  

 


 

זולו: ציידים ופנטזיות אחרות

מוזיאון נחום גוטמן, ספטמבר - דצמבר- 2009, נווה צדק, תל-אביב.  

אוצרת: טלי תמיר

 

דברים מתוך הספר: זולו - מסע והרפתקה באמנות ישראלית

מאת: טלי תמיר: בעקבות נחום גוטמן ו"לובנגולו מלך זולו"               

                        

הספר זולו: מסע והרפתקה באמנות ישראלית מסכם ארבע תערוכות הממשיכות זו את זו, שהוצגו במוזיאון נחום גוטמן לאמנות בין יולי 2008 לדצמבר 2009. לצד עבודותיו של גוטמן עצמו פורשים חמישים אמנים ישראליים מבט אקטואלי נרחב על נושא שהוא עצמו סימן והאיר: המסע וההרפתקה. כל תערוכה מדגישה היבט אחר של הנושא: ההיבט התיירותי, הצלייני, הציידי וההרפתקני:

1.    צייר-תייר: יומני מסע ותנועה במרחב

2.    צייר-צליין: מסעות מחקר וגעגוע

3.    צייר-צייד: הניצודים

4.    זולו: ציידים ופנטזיות אחרות

 

ארבע התערוכות יצאו לדרך כשבתחתית מזוודתן מונחים - שמורים ואפופים - מסעותיו, כתביו, ציוריו, ואיוריו של נחום גוטמן, שהיו נקודת מוצא והשראה לפרויקט כולו.

 

ענת מיכאליס לוי -   "לילה אחד לילה שחור"2009 

                           טכניקה: טוש שחור וצבע תעשייתי שחור של נייר שקוף,

                           מידות משתנות.        

 

"ענת מיכאליס-לוי מנהלת דיאלוג ישיר עם הטקסט של "לובנגולו מלך זולו", ספר ילדות אהוב, שנזנח ונקרא שוב. בקריאה החדשה צפו ועלו על פני השטח, במקום פרטי העלילה המוכרת והגיבורים הידועים, חלקי משפטים וצירופי מילים, שנדלו מתוך הכתוב והניבו רישום אסוציאטיבי לידם.

עבודתה של מיכאליס-לוי מבוססת על שפה אישית- יומנית, הבנויה על תהליך של פירוק טקסט קיים והרכבתו מחדש בהקשרים אישיים. את החיבור החדש  בין טקסט לדימוי היא מעלה על פיסות נייר שקוף, לעיתים קרוע ולעיתים רבוע, אך תמיד נושא איתו אופי אסוציאטיבי ומורכב, הנובע מן הקשר הכפול שלה לספרות ולרשום. נדמה שגם הטקסט של 'לובנגולו, עבר 'סינון' במסננת דקה, ומה שנותר על-פני הרשת הם פרורי פחד ויראה, חושך וסבך: אתרים של חשש ואי-בטחון, חרדות מחיות טרף, אובדן אוריינטציה ושיווי משקל. מיכאליס-לוי מסיטה את הטקסט האפריקאי של גוטמן מהמקום המואר, הגברי והמשועשע אל מקום מתעתע המעלה באוב. פחדים אפלים וכאוטיים."     


 

icon-up-images